Her blogger Læreruddannelsens TechTutorer om teknologi, didaktik og læring - og alt det derimellem som de synes det er relevant at vide...
fredag den 2. marts 2012
Det digitale skelet til biologi og idræt
I de gode gamle dage hvor alle ungerne hed Hans og Grete og lærerne var altvidende, var det store teknologiske fremskridt i biologilokalet et skelet på et stativ.
Selv om det virker meget gammeldags var det jo en måde at være visuel i undervisningen på, og derfor bruger mange skoler det endnu.
Men der var kun et skelet, og måske var der en plastik model af et hjerte som man kunne skille ad og prøve at samle igen. Spændende, men begrænsende.
Nu er teknologien kommet på banen og via Zygote body (et google datterselskab) kan man få både skelettet, hjertet, hjernen og musklerne ind i klasseværelset og bruge det i undervisningen.
Det fungerer ved at man starter med en mand eller kvinde med tøj på. Så er der i venstre side en slidebar hvor man skræller lag efter lag af personen. Vi kan komme ind og se på musklerne, som kan bruges i idræt, og vi kan komme længere ind og se ikke bare skelettet, men sener, blodårer, lever, nyrer, blindtarm og alle de andre dele vi mennesker består af.
Man kan pege enkelte del udog se dem i 3d hvor man kan komme ind og se hvad der sker i kroppen når vi fx. trækker vejret. Der er endnu ikke simulationer, hvor man fx., kan sætte hjertet igang, men mon ikke det kommer.
I mellemtiden kan vi også udvælge hele systemer som her fordøjelsessystemet og se hvordan det hele sidder sammen og fungerer.
Det er som at åbne motorhjelmen på en bil og kigge på det hele, men her kan du se gennem delene og du får ikke olie på fingerene.
God fornøjelse
Etiketter:
Online ressourcer
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar